درباره نویسنده

علی لطفی

کارشناس دیجیتال مارکتینگ، نویسنده

مطالب مشابه

8 نظر

  1. emad

    به عنوان یک نویسنده اینترنتی که هم اکنون درآمد ماهی حدود ۱ میلیون و پانصد هزارتومن در ماه رو از نویسندگی دارم یک نکته ای رو توضیح بدم و اون اینکه در تمام سایت هایی که من فعایت داشته یا دارم هیچ کدوم از سایت ها از من درخواست مطلب اختصاصی ندارند و تمام درخواستشون ترجمه مطالب انگلیسی هست از نظر من محتوای احتصاصی در بحث مقاله میتونه خیلی در محبوبیت سایت تاثیر گذار باشه اما در زمینه اخبار وبسایت های ایرانی به هیج وجه همچین توانایی و ارتباط و نفوذ رو ندارند مشکل اعتدالی هست که باید رعایت بشه در نوشتن مطالبی که برای انواع سایت های مینویسم تمام اطلاعات به صورت ترجمه کلمه به کلمه انجام نمیشه و از چند منبع و بسیاری از دانش خودم و تحقیق انجام میشه بسیاری از سایت های فراخوان نویسندگی میدن و از نویسنده های دورکار درخواست نویسندگی در سایت رو در مقابل مبلغ بسیار کمی اعلام می کنند جدا از مبلغ ۱۵۰ -۳۰۰ تک تومن که برای مطالب کپی تعیین شده (کپی مطالب فارسی) نهایتا برای مطالب ترجمه ای ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تعیین شده که با این قیمت نویسنده ای که هدفش کسب درآمد باشه سعی میکنه با ترجمه در وقتش صرفه جویی کنه اما سایت هایی که توسط یک شخص و یا گروه ساخته شده باشند و با هدف غیر کسب درآمد اما منظم در پی انتشار ایده هاشون فعالیت کنند صد درصد به موفقیت می رسند
    موفقیت وبسایت بیتوته با موفقیت وبسایت نت استارت فرق داره بیتوته هم اکنون درآمد چند صد میلیونی در سال رو داره اما نت استارت نه اما بیتوته مجموعه ای از مطالب کپی و نیمه کپی است اما نت استارت برگرفته از تجربیات و ایده های یک نویسنده علاقه مند به کسب و کار مجازی و صد در صد بیتوته از نظر اماری بهتر عمل میکنه و نت استارت از نظر محتوایی
    اما مطمعن باشید بدون ترجمه و انتقال مطالب دیگران نمیتونید به موفقیت آماری در ایران برسید و راهکار حفظ اعتدال و پرداخت به دو موضوع است

    پاسخ
    1. یونس

      تجربه جالبی بود و نکات آموزنده ای داشت، به نظر من بزرگترین مشکل سایت های محتوایی فارسی تخصصی نبودنشان هست واسه همین سعی می کنند از همه جا محتوا جمع کنند تا بسازند!! اگه دقت کنید الان یه نوجوون با یه کانال تلگرام میشه رقیب یه سایت پر ادعا!! چون همش ترجمه های مفهومی است که از ذهن نویسنده های متعدد رد شده که شاید امروز این سایت بنویسند چند ماه بعد یه سایت دیگه واسه همین من فکر میکنم آینده نت استارت یا سایتهای مشابه تخصصی که توسط یه نفر اداره میشه مثلا بشه چند تا کتاب که یه نویسنده اونها را نوشته. شما اگه یه سری توی مراکز نشر کتاب بزنید می بییند که کسایی که جزوه و پایان نامه و کتابهای کمک آموزشی کنکوری خرید و فروش می کنند در آمدشون از کتابخونه های تخصصی خیلی بیشتره! اما ارزش و داومشون بیشتر نیست. بعد یه مدتی میرند دنبال یه کار دیگه

      نمونه یک پزشک را ببینید که وبلاگ عالی بود یه زمانی اما حالا کلش شده رپرتاژ و مطالب دم دستی که اگه دو تا کانال تلگرا م عضو بشی محتوای شاید بهتر از اون را بدستت می رسونند. پس خیلی نمیشه محتوای تولید شده فارسی را از سایت هایی مثل بیتوته و اینها قضاوت کرد

      پاسخ
  2. محمد رحیمی

    سلام جناب شفیعی.
    بعد از یه مدتی می خواهم به جواب شما جواب بدهم.
    1. بشتر اعتراض من به عنوان مطلب است. عنوان مطلب یه خورده گنگ و نامفهوم است. اینکه اصل کپی کاری رو رد کرد، به نظرم نیست. نمی شه اصل کپی کاری رو حتی با وجود پیشرفتهای موجود رد کرد.
    2. یه فردی شروع به کار کرد با سایت تبلیغات کلیکی (پی تی سی). قبلش هم سایتهای مختلفی بود. خودش رو به رنک های بالا رسوند. بعدش هم سایت دومش رو دقیقا عین سایت اولش زد و بعدش سایت سوم و … چرا؟ چون خرج سایت و طراحی اش واقعا براش کم بود.
    الان اگه یه وبلاگ یا سایتی که خرج کمی داره، بیاد روزانه مقدار کمی وقت بزاره، از این مقدار درامدش به اندازه همون وقتی که می زاره است و کپی بودن مطلب تو این مورد ضرری نداره. (حتی اگه تخصصی نباشه و از هر دری سخنی باشه)
    همون سایت های تخصصی که شما مثال زدین و من یه دونه مثال زدم، چند نفر ادمین تولید کننده محتوا دارن و خداییش چقده برای این مقوله خرج می کنن؟ حالا اونها یه سه چهار نفر بیشتر تولید کننده محتوا دارن دلیل می شه که اصلا هیچ کی دیگه نیاد تو این حوزه. من به یقین می دونم این سایتها واقعا نفرات تولید محتوای آنها زیاد نیست.
    و حالا اگه وقت بیشتری گذاشتی، مسلما درآمد بیشتری هم می تونی داشته باشی. به شرط آنکه بقیه ریزه کاریهای بحث رو خوب لحاظ کنی.
    این روزها تو اینترنت موج سواری چندان سخت نیست. یه چم و خم داره که یاد گرفتی دیگه تمومه.
    موج منفی سودی نداره. هر کی این چم و خم رو یاد بگیره این موج منفی بهش اثر نمی کنه. اگه این چم و خم رو یاد نگیره، بازم یاد نگرفته و بدون اون چم و خم خود به خود به مرحله کسب درامد نمی رسه. چه اینکه بهش موج منفی بدین یا نه.

    پاسخ
  3. محسن شفیعی

    دوست من جناب رحیمی همینطور که گفتید تحلیل تا حدود زیادی علمی و حساب شده است اما فکر کنم برداشت متفاوتی از آن شده، من تصور می کنم که این متن با این اهداف نوشته :
    1- آقا اگر کسی می خواهد وبلاگی با موضوع آی تی و تکنولوژی راه اندازی کنه و درآمد هم داشته باشد بدونه که برندهای بزرگ الان خودشون مشغول چنین کاری شدند که مثلا هم از وبلاگ دیجی کالا و ایسام مثال زده شده. یعنی رقیت های غول پیکری وارد این عرصه شدند و خلاصه باید قوی و خلاق باشید. همین مثل قبل نیست که خیلی راحت یه مقاله در مورد آیفون ترجمه کنید و هزارنفر حظ کنند و بعدش سایت شما راحت تبلیغ بگیره و معروف بشه.

    2- میشه به جای این که برداریم فقط و فقط متن خارجی را ترجمه و کپی کنیم، از همان ترجمه به عنوان یک پایه برای محتوای بومی شده استفاده کنیم. مثلا ویژگی های جدیدترین موبایل فلان شرکت را با ذهنیت و نظرات مصرف کننده ایرانی بسنجیم. این هر همه مشاغل شدنی هست همینطوری که مثلا توی خودرسازی و مدیریت خیلی سایت ها اینکار را تا حدودی شروع کردند. متممی که مثال زده شده و خیلی دیگه از سایت هایی که تازه شروع کردند هم همین کار را میکنند از محتوای ترجمه ای برای پایه و غنی کردن اطلاعات خودشون استفاده می کنند . این یعنی این که می فهمند واسه یه آدم تو ایران دارند مطلب می نویسند.

    3- و دیگه هم این که تخصصی باشیم مثل خود سایت هایی که آقای رحیمی مثال زدند، ورزش سه یا سایت های سازمانی که تخصصی هستند. یعنی آقا دوران مجله های همه چیز از همه جا گذشته دلیلش همه که شبکه های اجتماعی و موبایلی و خیلی چیزهای دیگه پر هستد از این مطالب پراکنده. دوران نشریات زرد هم تمومه، چون آدمی که به شایعات و مطالب حاشیه ای علاقه داره کافیه توی این گروههای موبایلی عضو بشه دیگه نیازی به هیچ سایتی نداره

    حالا این مطالب هیچ ربطی به گوگل و یاهو و این چیزها نداره. اینو بدونید اگه تولید محتوا ایرانی غیر ممکن یا سخت بود الان ظرف یه سال گذشته این همه سایت معروف وبلاگ راه نمی انداختند من با آقای لطفی موافقم و این که جدی اومده وبلاگ نویسی را از منظر درآمد کپی کاری بررسی کرده خیلی هم جالب و مفید هستش. در مورد سایت های سازمانی که میلیونی حقوق کارمند میدن اون هم از منابع خودشون خوب معلومه که براشون مهم نیست که سایتش درآمد داشته باشه یا نداشته باشد. چون سایت سازمانی فقط به کیفیت و مخاطبش فکر می کنه نه به هزینه هاش. پس اصلا ربطی به موضوع این بحث ندارد.

    پاسخ
  4. رحیمی

    با سلام
    متن جالب توجه و تا حدودی متفاوت و دقیق و علمی بود. ولی از دید دیگه تا حدودی یک طرفه. شما کل نوشته‌های وب رو آیا پایش کرده‌اید که این گونه می‌تازید؟ یا اینکه تنها چند مورد که به دنبال سودآوری بوده‌اند را؟ شما سودآوری را به چه تعبیر می‌کنید؟
    در این نوشته شما سایتهای دولتی را کجای کار قرار می‌دهید؟ سایتهایی که نوعی ان جی او دارند ولی از یه طرف هم وابسته به مراکز مذهبی و نیمه دولتی هستن. اینها رو هم خارج کردین. چی‌ها رو داخل کردین؟ سایت‌هایی که اکثرا به دنبال تبلیغات و درامدزایی بودن. اون هم از راه خاص فقط اینترنت. خیلی سایت‌ها هستن محتوا می‌دن، و به دنبالش خدمات خاصی هم می‌دن که سودآوری خوبی هم دارن.
    ولی در کل باید به سمتی بریم که نوشتن محتوا به شکل کلی درآمدزایی داشته باشه.
    نت این رو می‌خواد. حالا شما بیا تعیین کن که چی خوبه یا بده. نت این رو نمی‌گه. می‌گه فرد نمی‌تونه تعیین کننده باشه. متمم الان رونق گرفته. ولی بازم با این زحمتی که می‌کشه و زمانی که می‌زاره به نظر می‌تونست موفق‌تر هم باشه. تجربیات خوبی دارن. و سایت‌های دیگه هم هستن در کنار این سایت که شما نام بردین. (حالا دلیل خاصی داشته که فقط این رو نام بردین نمی‌دونم)
    می‌خوام بگم این که بیننده از سایتی خوشش بیاد، یا از مطلبی خوشش بیاد، دست من و شما نیست. شاید یه سایت مثل ورزش سه خیلی از مطالبش تکراری باشه. ولی رنک دوم سایت‌ها تو ایران بشه. برا چی؟
    مگه سایت‌های دیگه همین مطالب رو ندارن؟ یعنی شما می‌گی هر چی تو ورزش سه می‌آد قبلش تو سایت‌های دیگه نیامده و سایت‌های دیگه همه از ورزش سه کپی می‌کنن؟
    به هر حال نت مثل فروشگاه بزرگ زنجیره‌ای هستش که تو هر شهر و روستا و کشور و دهات و … شعبه‌های بزرگی زده. شعباتی که هر چقدر توش کالا بریزین پر نمی‌شه. ظرفیتش نامحدوده. و صاحبان اصلی نت (شبکه‌های گوگل و یاهو و …) هم همین رو می‌خوان.
    حالا شما بگو ریختن کپی اشکال داره. اگه کپی نریزی چه می‌کنی؟ چه قدر می‌تونی محتوای سالم و درست تولید کنی؟
    اگه کسی می‌تونه بفرما. بیاد یه میلیون ترا بایت مطلب کامل و دست اول تولید کنه و بزاره. اگه تونست بزرگترین سایت کسب و کار دنیا رو صاحب است.
    حتی سایت‌هایی مثل یاهو و ام اس ان این ادعا رو ندارن.
    نگین که گوگل با وجود عدم محتوای زیاد سود آور هستش. این حرف درسته. ولی اگه محتوای سایت‌های دیگه نباشه گوگل می‌خواد چی کار کنه؟ گوگل اول اولش موتور جستجو بود و هنوز هم که هنوزه موتور جستجوش معروفترین هست.
    با این حرفها نمی‌شه ارزش کپی کاری رو پائین آورد.
    بلکه باید به شکل علنی و عملی برین سراغ حمایت از تولید محتوای سالم. و ارتباط بیشتر با کاربر. با حلوا حلوا دهن شیرین نمی‌شه. متمم کسب و کارش هر چی هست باشه. مهم اینه که منی که از متمم حرف می‌زنم، چند درصد خودم در این زمینه موفق هستم.

    پاسخ
  5. نیما قربانزاده

    سایت نارنجی این اواخر به خوبی ضعف و محدودیت محتوای ترجمه ای را درک کرده بود و دلیلش هم راه اندازی نردبان و نگهبان بود که هم بیشتر تخصصی و محتوای تولیدی داشتند. دیجیاتو خیلی تلاش میکنه که بگه ما وبلاگ اول فناوری کشور هستیم اما چطوریش را خودشون هم نمی دونند کافیه برید و کامنت هایی که کاربرانشون میزاند را بخونید، ادبیات و حتی ارتباط کامنت با مطلب. تازه این کامنت هایی است که تایید میشه وای به تایید نشده ها. اگر خواستید ارزشم محتوایی این سایت ها را بررسی کنید خیلی ساده زمانی که مطلب واسه نوشتن ندارند ببینید چه مطالب بی ربطی را ترجمه می کنند. با نظرتون کاملا موافقم. به نظر بزودی برندهایی مثل دیجی کالا و بقیه ارزش تولید محتوای را بالاتر خواهند برد.
    مطلب بسیار عالی بود
    ادامه بدهید و موفق باشید

    پاسخ
    1. علی اصغر لطفی

      از حسن توجه و نظرات خوب شما سپاسگزارم

      پاسخ
  6. حسین بنی هاشمی

    خوشحالم که بعد از مدتها یک سایت پیدا شد کمی تخصصی و عمیق به موضوعات مهمی مثل کسب و کار و تولید محتوا بپردازد. به نظر من خیلی از وبلاگ نویس ها و تولید کنندهای محتوا اول سایت را ایجاد می کنند بعد تلاش می کنند تا خواننده و مخاطب پیدا کنند بعد از آن تازه به این فکر می افتند که چطوری قرار هست درآمد داشته باشند. مشکل این جاست که در تولید محتوا مانند سایر قسمت های کسب و کارهای اینترنتی، ایده های خلاقانه ای در آن اجرا نشده است. برای همین خیلی از وبلاگ نویس ها سعی می کنند که با تبلیغات درآمد داشته باشند و موفق هم نیستند. حتی در رویدادهای کارآفرینی مثل استارتاپ ویکند یا اردوهای کسب و کار کمتر ایده هایی با موضوع تولید محتوا هست.
    در کل باید توجه داشت که اینترنت باعث شده سبک جدیدی از مطالعه شکل بگیرد و خیلی بیشتر از چیزی که نیاز هست باید به آن توجه بشود. پتانسیل خیلی زیادی هم برای درآمد زایی دارد.

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نت استارت © 2013 / بازنشر و اقتباس از محتوای نت‌استارت در هر رسانه و به هر روش ممنوع است، هرگونه کپی‌برداری پیگرد قانونی دارد.